Ecuador Earthquake relief

14 juli 2016 - Canoa, Ecuador

Hi allemaal! Het is weer hoog tijd voor een update, want ik heb zoveel meegemaakt sinds mn laatste post. 3 weken geleden wandelde ik de grens over naar Ecuador samen met Cliff. Zo grappig je haalt een stempel bij het ene loket, loopt de brug over naar het volgende loket en dan ben je in Ecuador. Daar de bus gepakt naar de hoofdstad Quito. In Quito hebben we een walkingtour door de stad gedaan, waarbij we terecht kwamen bij een traditioneel dansspektakel, mannen helemaal verkleed met maskers op en vrouwen in mooie zwierende jurken, erg bijzonder om te zien. Vanuit daar zijn we ook naar de equator gegaan waarbij we op het 0'0'0 punt hebben gestaan, midden op de wereld dus! Daarna zijn we door gegaan naar baños (dit plaatsje heet in het Spaans letterlijk toiletten haha!) en ligt in de bergen, dus hier konden we terecht voor een goede adrenaline kick. We begonnen met ziplinen over een rivier, de volgende dag canoeying (abseilen door een rivier en van watervallen springen) en uiteindelijk huurden we een motor (ik kreeg gelukkig een mini variant maar wel een echte schakel motor!!) En reden we daarmee de berg op naar de boomhut met schommel die een prachtig uitzicht heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een aardig gevaar op de weg was maar I'm alive haha. Na deze avonturen werd het weer tijd voor strand dus pakten we de nachtbus naar Montañita, een klein surfstadje. Hier hebben we een aantal dagen gechilled, gezont, gesurfd en gefeest. Ook hebben we in een dorpje verderop op een boottocht walvissen gespot, zo dichtbij echt geweldig! Daar kwam trouwens ook mn vorige profielfoto vandaan haha ik had een weddenschap verloren moest de foto dat ik zeeziek was op facebook ellende! Die dag leerde ik een meisje kennen die vrijwilligerswerk had gedaan vlakbij, en aangezien ik toch alle tijd heb vond ik dat ik wel iets voor de society hier mocht doen. Dus na even de organisatie gecontact te hebben kon ik daar twee dagen later terecht! Bepakt met een tent, luchtbed en mn backpack nam ik afscheid van cliff en vertrok ik naar Canoa het plaatsje dat het zwaarst getroffen is door de aardbevingen begin mei. Ik kwam op zondagavond laat aan en met gebrekkig Spaans kon ik nog een slaapplaats vinden. De volgende ochtend kon ik me tentje opzetten op het vrijwilligerkamp van All hands en werd ik warm verwelkomd. Er verblijven hier circa 30 mensen vanuit de hele wereld en van alle leeftijden en voor het eerst was ik eens de enige Nederlander ook wel eens leuk! De meeste blijven hier echt een aantal maanden, en reizen alle projecten af, maar sommige ook maar een paar dagen. Dus zo begon ik op maandagochtend met het leren van de skills: bamboe zagen en met een bijl heel precies het bamboe open kappen zodat het als vloer of muur kan worden gebruikt. Iedere ochtend staan we om 6 uur op, om om kwart voor 7 te beginnen. Er zijn verschillende teams en de dagen erna ben ik naar een refugee kamp geweest waar we tijdelijke tenten bouwden en een watervoorziening en ik heb een van de tijdelijke huizen gebouwd voor een man die alles verloren is tijdens de aardbeving. Hier leerde ik ook werken met een boor, elektrische zaag en hoe alles vast te knopen of boren. Ze laten vrouwen ook al het zware werk doen dus dat is echt tof! Het hele huis wordt gemaakt van bamboe maar het resultaat is echt super! En hoe blij de mensen er mee zijn is onbeschrijfelijk. Ik kreeg zelfs de vraag van mn teamleider of ik thuis ooit iets van constructie werk had gedaan, zo verbaasd waren ze over mn skills haha! Ook hebben we het record gezet met dat huis, in 3,5 dag was het tijdelijke huis voor Pablo af en kon ie eindelijk uit zijn tent verhuizen. Iedere dag om half 5 zijn we terug op het basiskamp waar we dan nog een dagevaluatie hebben en daarna avondeten! 's Avonds is er vaak nog een kampvuur of gaan we een milkshake of biertje halem En om 10 uur is het stil en gaat de poort dicht. En dit 6 dagen in de week! Het is heel hard werken en ook nog eens in de hitte en we moeten lange kleding aan om ons te beschermen tegen zika, chickunginya en dengue, maar de sfeer en de voldoening die je krijgt is echt super. Afgelopen maandag maakte ik zelf een aardbeving mee van 6,5 op de schaal van Richter. Gelukkig was het episch centrum in een plaats 5 uur verderop en heeft het in Canoa verder bijna geen schade aangericht. Wel heel erg eng om mee te maken! Na een halve week langer gebleven te zijn, was het vandaag toch tijd om afscheid te nemen van iedereen want ik wil ook nog graag Peru en Bolivia zien. Maar deze ervaring heeft zeker een grote bijdrage aan mijn reis geleverd. Zoals jullie misschien ook gezien hebben ben een ik fundingpage gestart voor de organisatie want ze hebben nog steeds veel hulp en bijdrages nodig! Dus bij deze nogmaals mijn oproep om dit geweldig initiatief te steunen, alle kleine beetjes helpen:):) nu zit ik weer te genieten van het uitzicht in een 8 uur durende bus terug naar Montañita, waar ik nog even een dagje op het strand bij ga komen van het harde werken en mn geleende tent terug ga brengen en dan door naar het volgende avontuur Peru!! I keep you posted! Hoe is het daar dan? Hoor ook graag van jullie! Heel veel groetjes!!!

Liefs Rachel

1. Marita van de Wetering:
    16 juli 2016
    Ha Rachel,

wat een goede actie van je om te helpen hutten te bouwen! En dat het zo vlot en handig verliep. Je hebt je talenten ontdekt!
    Als iedereen er zo in stond, was er misschien niet zoveel ellende in de wereld. Je hebt inmiddels wel vernomen van de terreurdaad in Nice en de aanslag in Istanboel. Verschrikkelijk....
    Ga nog genieten van de rest van je reis en hopelijk maak je nog mooie avonturen mee!
    Liefs, Hans en mama xx
  2. Sharon:
    20 juli 2016
    Heee sis,

wat een avonturen allemaal zeg!
    Wat goed van je dat je dat vrijwilligerswerk gedaan hebt. En heel mooi dat je klus skills ontdekt zijn, dan ga ik in de winter nog een beroep op je doen;)

Heel veel plezier in Peru en we kijken uit naar je volgende verhaal!
    Liefs!