Peruvian hights!

10 augustus 2016 - Cuzco, Peru

Tijd voor een nieuwe update, ondertussen alweer vanuit het mooie Bolivia! Nadat ik een paar dagen weer in montanita was bijgekomen van het harde werken in Ecuador, ben ik de grens over gegaan naar Peru met Poncho (mexicaan) en Tomer (israeliet). Om 5 u 's ochtends kwamen we aan in Mancora een plaatsje aan het strand. Na nog even wat uurtjes in een hammock geslapen te hebben zijn we 's middags naar het strand gegaan. Daar lekker ceviche gegeten (een heerlijke verse vis salade) en daarna geluncht: voor 10 soles krijg je hier een voor en hoofdgerecht, omgerekend 2,70 Euro prachtig! 's Avonds nog wat cocktails gedronken in het hostel maar de volgende ochtend zouden we met schildpadden gaan zwemmen, dus op tijd naar bed! Helaas was dit spektakel veeeel te toeristisch, maar toch een once in a lifetime experience om tussen wel 20 enorme schildpadden te snorkelen! Maandagavond was het beerpong competitie in loki hostel, dus werd het tijd om wel op stap te gaan in Mancora en dat was een succes! De volgende dag nog even van het lekkere weer genoten met een klein katertje bij het zwembad, want 's avonds pakten we de nachtbus naar Huaraz een dorpje hoog in het Andes gebergte. Die middag kwam trouwens heel toevallig Jen, een Iers vriendinnetje van het vrijwilligerswerk het zelfde restaurant in gelopen en spraken we af om elkaar in Cusco te meeten komende week. De bus naar Huaraz duurde 17 uur, echt de afstanden in Nederland stellen straks niks meer voor! Na even zoeken hadden we een hosteltje gevonden voor 15 Soles per nacht inclusief ontbijt! In dit hostel kwamen we drie jongens tegen die we ook in het vorige hostel ontmoet hadden, dus samen voor de volgende dag een tripje naar lake 69 geboekt. Dus 's ochtendsvroeg om 6 uur ging ik samen met mijn 5 mannen de uitdaging aan. Na een hobbelige busrit van 2 uur kwamen we aan in het national park, daar ging de hike naar het meer beginnen. We begonnen op een hoogte van 4000 en dat voelde ik al meteen. Het was heel zwaar ademen en ik had meteen last van hoofdpijn. Na een hike van 2 uur en 10 minuten!! Bereikten we het eindpunt: lake 69, dit was letterlijk breathtaking. Een glacier naast een prachtig helder blauw meer, op een hoogte van 4689 m! Gelukkig ging de terug weg veel makkelijker. 's avonds met zn alle gegeten bij de comidas, dat zijn de lokale tentjes waar je voor 1,5 Euro een enorm bord eten krijgt! Jammie! De dag erna gingen de boys nog een berg beklimmen maar ik had meer zin in een rustdagje dus ging ik samen met Adam (Iers) het stadje verkennen. Doordat deze week de Peru Independance day is, was het daar een groot feest. Een soort van carnaval parade trok door de stad en zelfs miss Peru was aanwezig! Ondanks dat Huaraz zo hoog ligt schijnt hier wel de hele dag de zon, dus was het eindelijk tijd om eens een terrasje te pakken met het lokale sierra Andina bier! Die avond pakte ik met poncho, jules en Adam de nachtbus naar Lima waar we in de ochtend aankwamen. Daar splitsten onze wegen, ik vertrok naar het vliegveld om meteen door te gaan naar Cusco en zij bleven nog in Lima. Nu zul je denken vliegen? Dat is luxe, de andere optie was weer een bus van 20 uur die weer door het hele gebergte kronkelde, en ik had een betaalbaar ticket gevonden dus op naar Cusco! Dit was een hele goede keuze want dit is de mooiste vlucht die ik ooit heb gehad. Helemaal over het golvende gebergte met glaciers, echt prachtig. Dus na een relaxte vlucht van 1,5 uur kwam ik aan in Cusco. Daar met twee Fransen een taxi gedeeld en toen opzoek gegaan naar Jen, die had ook voor mij al een hostel gereserveerd dus dat was ideaal! Cusco is een heel leuk toeristisch oud stadje op 3600 meter hoogte. Ook grappig trouwens alle vrouwen zijn in Peru nog traditioneel gekleed met wijde rokken aan, daarover een schort en een bolhoed op, zo leuk!! Die middag de stad verkend en boodschappen gedaan op de lokale markt, zodat we eens heerlijk gezond konden koken en geen rijst aten! Yes even variatie haha! Aangezien het zaterdagavond was, was het tijd om het nachtleven te verkennen in Cusco. Omdat Cusco het beginpunt is om naar de Machu Picchu te gaan zit het hier vol met backpackers, een erg gezellig avond dus, waar ik nog een broertje van een collega van Chasse tegen kwam, kleine wereld! De volgende ochtend hersteld van de kater met heerlijke verse fruitshake en toen op pad om een goede deal te sluiten voor de trek naar machu picchu! Zelfs met kater kregen jen en ik het voor elkaar dit voor een topprijs te regelen en zouden wel de volgende ochtend om 5 u opgehaald worden voor de 5 daagse salkantay trek. Die middag nog even speedshoppen want het zou tijdens de hike -15 graden worden snachts, hier was ik dus totaal niet op voorbereid! De volgende ochtend stonden we 4 uur klaar, ik als übertoerist met een dikke legging, wollen sokken, trui, muts en handschoenen en dat alles in niet matchende gekleurde lama printjes. Maar ik had het in ieder geval niet koud!! Gelukkig mochten we 5 kilo pp op een ezel meebrengen, dus gingen we vol goede moed met een een aantal liter water en wat snacks op pad. De eerste dag was 6 uur naar ons kamp, waar we lunch hadden en smiddags vrij waren. Voor de fanatiekelingen kon je in de middag nog om hoog naar een meer, maar aangezien we nog 4 dagen voor de boeg hadden vond ik het wel prima zo. Die Nacht was het inderdaad -15, maar ik had nergens last van met mijn dikke kleding en gehuurde slaapzak. Midden in de nacht schrik ik want ik voelde iets tegen me aankruipen, dat was dus Jen mijn vriendinnetje die helemaal verkleumd was haha. Om 5 uur werden we wakker gemaakt en werd er een kopje coca thee geserveerd bij je tent. Wat een service! Dit maakte Jen gelukkig weer een beetje warm en coca thee helpt ook tegen hoogte ziekte. Dag 2 begonnen we met een zware hike omhoog, op naar de salkantay glacier op 4600 m, die we na een prachtige hike na circa 5 uur bereikten, yes! Hier kregen we uitleg over de religie van de incas waarbij we mee mochten doen in een ritueel. Na dat we de top bereikt hadden was het de rest van de dag (nog 5 uur) alleen maar afdalen. Savonds deden we spelletjes met onze leuke groep genaamd the sexy cuy family (cuy is cavia, een traditionele culinaire specialiteit, no way dat ik dat geprobeerd heb trouwens, want het is letterlijk een gebbqde cavia op een stokje!) Dag 3 was veel makkelijker, en ook weer afdalen en aan het eind van de middag werden we beloond met natuurlijke hot springs, dat was fijn voor de spieren! Savonds hadden we een kampvuur, werd er pisco sour geschonken, een Peruviaanse cocktail en hebben we net zn alle lekker op de zuid Amerikaanse muziek gedanst! De volgende ochtend kregen we na het ontbijt taart! Jeej! Want het was de nationale independance day van peru! Die ochtend ging we ziplinen waarbij we van de ene kant naar de andere kant van de berg vlogen, over de vallei, echt prachtig. Smiddags hadden we nog 15 km voor de boeg naar het dorpje agua caliente, van waaruit we de volgende ochtend naar de beroemde Machu Picchu zouden lopen. Na eindelijk een warme douche en een bed ipv tent stonden we die ochtend om 4 klaar om te beginnen met lopen. Om 5 gaat dagelijks de brug open en kan de hike omhoog beginnen. Dus om half 5 stonden we in de rij voor de brug. Toen kon de klim naar de lost city van de incas beginnen, 1800 trappen omhoog! Maar om 6uur stonden we bezweet boven,samen met de eerste bezoekers!! En wat was het prachtig! Deze verborgen stad tussen de bergen is pas 100 jaar geleden herontdekt, heel bijzonder! Daarboven kregen we van onze guide een rondleiding met alle interessante info over hoe de incas daar leefden en de geschiedenis. Ook zagen we de zon opkomen tussen de bergen, echt een wauw momentje!! Om 11 werd het tijd om al die trappen weer af te dalen en de 15 km naar het andere dorpje te lopen, vanwaar de bus naar Cusco terug reed. Op de terugweg hadden we nog een van de mooiste zonsondergang die ik ooit gezien heb, een prachtig einde van deze mooie trek. In Cusco nog even twee dagen bijgekomen, daar waren mijn enkels wel even blij mee, aangezien ik ook de enige was die deze tocht op niks had gelopen ipv hiking shoes (alweer die goede voorbereidingen van mij). Toen werd het tijd voor het volgende avontuur, Bolivia! Nadat we afscheid hadden genomen van Jen ging ik samen met Emma Roos en Tim (dutchies verzamelden zich weer) op naar Bolivia! Waar ik momenteel me in de jungle bevind! Maar dat verhaal bewaar ik nog even! Stay tuned! Bueños dias! (Oja ik heb eindelijke de spaans basics van de basics onder de knie! Haha werd tijd) Ciaooo X